Sollo 11, Wrocław
Poprzedni
LOSOWO
Alfabet Pendolino (cz1)
Następny

Alfabet Pendolino (cz2)

przez Tomasz on 29 października 2014

To jest dalsza część alfabetu -czytaj część pierwszą Alfabetu Pendolino.

Pendolino ma wyruszyć na trasę na przełomie listopada i grudnia  2014 roku.

My mieliśmy okazję go wcześniej zwiedzić a nawet się przejechać.

Naszą relację ułożyliśmy w alfabet: od a jak afery przez c jak ceny biletów i p jak Pesa aż po relację z…w jak WC.
Zapraszamy.

 

M jak…


Marzenia.

To co mi się marzy a niestety według wstępnych deklaracji spółki Intercity nie będzie możliwe:

  • możliwość wyboru miejsca do siedzenia
  • strefa ciszy w pociągu
  • lotne składy sprzątające

Miejsca.

Miejsca w Pendolino jest dużo i mało.

Dużo – dla podróżujących, fotele są naprawdę wygodne i obszerne

Mało – na bagaż. Na górnych półkach nie zmieści się nic poza laptopem.

Jak tłumaczyła obsługa, wynika to z konstrukcji i mocowania pantografów.

Laptop i nic więcej.

Laptop i nic więcej.

 

N jak…

 


 

Niepełnosprawni.

Boję się o sam system wsiadania do Pendolino dla niepełnosprawnych (wysuwany podest plus trzy schodki) jednak o miejsce jestem spokojny. Są obszerne i swoją klasą przypominają te z przedziału menedżerskiego. Wydaje mi się, że brakuje jeszcze pasów, ale zaznaczam – jestem laikiem w kwestii bezpieczeństwa podróży osób niepełnosprawnych.

Miejsca dla niepełnosprawnych

Miejsca dla niepełnosprawnych

wsiadanie

wsiadanie. Niepełnosprawni będą mieli własną platformę do wjazdu na wózkach.

 

O jak…


 

 

Okna.

Wagony bezprzedziałowe EIC i IC mają ten mankament, że co dwa rzędy siedzeń zdarza się miejsce przy „ślepym” oknie.

W Pendolino nie będzie tego problemu. Okna są wszędzie.

Jedynie może dojść do kłótni o zasłonięcie rolet: jest jedna na dwa rzędy siedzeń i niestety z bardzo cienkiego materiału.

widoczność Pendolino

Widać, że w końcu widać.

 

Rolety Pendolino

Będzie walka o rolety?

Oświetlenie.

Jest świetne a nam najbardziej spodobała się lampka LED pomiędzy siedzeniami.

Strumień światła jest naprawdę dobry. W końcu uda się zrobić to, czego nie udało się zrobić w kuszetce – przeczytać książkę nie nadwyrężając wzroku.

Lampka nocna

Mała rzecz a bardzo cieszy.

 

 

P jak…


Pantograf.

Ostatnio wybuchła afera, że Pendolino jest do: zwrotu, usunięcia, złomowania, reklamacji, bo pantograf został złamany.

Uwaga, uwaga: takie sytuacje zdarzają się kilkanaście razy w roku i nikt nie robi z tego afery. Ale wiadomo Pendolino…

 

Panrograf Pendolino

Panrograf Pendolino

Pesa.

Koronny argument przeciwników Pendolino. Dlaczego nie wspieramy polskiego przemysłu, dlaczego nie promujemy firm, które dają zatrudnienie Polakom?

To ja odwrócę pytanie: a dlaczego Pesa nie wystartowała w przetargu?

 

 

Prędkość.

Pendolino będzie w Polsce osiągać prędkość oscylującą wokół 200 kilometrów na godzinę.

Według Remigiusz Paszkiewicza (prezes Zarządu PKP Intercity S.A.):

Grudzień 2014: na około 9% tras (85 km) Pendolino będzie osiągało prędkość 200 km/h, rok później już na 17% tras a w 2016 roku na 1/3 tras.

Prędkość Pendolino będzie sukcesywnie zwiększana i na wszystkich prostych odcinkach z systemem ERMTS/GSM-R ma wynosić 200 km/h.

Dodatkowo prezes Paszkiewicz zapowiedział na forum ekonomicznym w Krynicy, że Pendolino pojedzie z prędkością 250 km/h.

Patrząc jednak patrząc na wyniki spółki nie wydaje się to zbyt realne (koszt przejazdu składu z V max = 250km/h jest około 30% droższy aniżeli koszt przejazdu z V = 200 km/h.

 

 

Przedziały.

Pendolino składa się z 7 wagonów. 5 wagonów klasy drugiej, jeden klasy pierwszej (współdzielony z Warsem) oraz przedział menadżerski.
Przedziały klasy drugiej jest naprawdę wygodny – rozsuwane fotele i wysuwany podnóżek.

Druga klasa Pendolino

Druga klasa Pendolino

Klasa 2 w Pendolino

Klasa 2 w Pendolino

 

R jak…


 

Rezerwacja miejsc.

Intercity studzi entuzjazm fanów zmian: póki co możemy zapomnieć o graficznej rezerwacji miejsc. Szkoda bo byłaby to zupełnie nowa jakość w obsłudze pasażera. Dlaczego coś co działa np. w sieci kin nie może działać w pociągach klasy premium?

Rezerwacja miejsc Pendolino

Jak w kinie – kliknij i zarezerwuj miejsce w pociągu

 

Rowery.

Rower, bilet do sakwy, kilka drobniaków i jazda. Od zawsze pociąg i rower to było dla mnie doskonałe połączenie: odjechać jak najdalej na rowerze i wrócić pociągiem.
Z obawą wsiadałem do Pendolino.

A co z rowerem? – pytała kolarska dusza.

Na szczęście są stojaki na rowery. Może nie tak wygodne jak w zwykłych wagonach IC, ale są. I działają, co obrazuje poniższe zdjęcie.

 

Miejsce na rowery w Pendolino

Miejsce na rowery w Pendolino

 

Rozkład jazdy.

Rozkład jazdy pociągów Pendolino obrazuje poniższa grafika (autor: spółka Intercity)

 

Pendolino rozkład jazdy

Pendolino rozkład jazdy

Czas przejazdu między stolicą a Gdańskiem ma wynosić 2 godziny 58 minut, Wrocławiem – 3 godz. 42 minut, Krakowem – 2 godz. 28 minut, a Katowicami – 2 godz. 34 minuty.

Na stronie wyszukiwania połączeń PKP Pendolino pojawiło się już w rozkładzie jazdy. Naszym zdaniem czasy przejazdu zaniżone.

Rozkład Pendolino

Rozkład Pendolino

 

S jak…


Siedzenia

Naprawdę wygodne. Tylko kolor nijaki – zielony? Fuksja? Pistacja? Nieważne. Jestem facetem i ten kolor wpada w drugą grupę: brzydki.

Na plus podnóżek i możliwość rozsuwania siedzeń.

 

Siedzenia Pendolino

Siedzenia Pendolino

Spie..lino

Spie…lino. Żałosne i mało kreatywne przeróbki oficjalnej nazwy. Świadczą o kunszcie i inteligencji redaktorów.

spendolino

spendolino

Start.

Nieoficjalna data premiery (wg danych na 01.11.2014) to 14 grudnia 2014 roku.

 

Szczegóły.

Diabeł tkwi w szczegółach. Lubię włoski styl za to, że naprawdę potrafią dbać o drobiazgi.

Mi spodobał się system wyświetlania miejsc: ładne podświetlanie, czytelny wyświetlacz.

 

Wyświetlanie miejsc Pendolino

Wyświetlanie miejsc

 

T jak…


Testy.

Testy Pendolino. Według nieoficjalnych informacji każdy skład ma przejechać kilka tysięcy kilometrów, aby poznać i wyeliminować choroby wieku dziecięcego, które na przykład tak bardzo trapią Dreamlinera.

 

Trasy.

Trasy przejazdów obrazuje poniższa mapa. Co robi na niej Bielsko – Biała? Zobacz U jak Unia Europejska.

Trasy pociągów

 

U jak…


Unia Europejska.

Pomogła sfinansować zakup. Fajnie, ale ramki z informacją o tym w każdym przejściu i na zewnątrz pociągu przypominają propagandę jedynego słusznego, minionego systemu.

Unia Europejska

Propagandy nigdy za wiele

Dodatkowo warto wspomnieć, że kilka lat temu Unia Europejska zastrzegła, że jeżeli ma dotować projekt Pendolino to nie może ono łączyć tylko największych miast.

Bo dlaczego Funduszu Spójności miałby wspierać połączenie pomiędzy Poznaniem i Warszawą? Wypadł Poznań, doszła Bielsko – Biała, Gliwice i Rzeszów.

 

 

W jak…


Wars.

Wars to chyba największe rozczarowanie całego składu. Brak miejsc do siedzenia. Konsumpcja na stojąco. Szkoda, bo naprawdę miło wspominam letnie podróże w Warsie, gdzie siedząc przy stoliku mogłem czytać gazetę i pić Paulanera z dedykowanego szkła i do tego jeszcze zaserwowanego zgodnie ze sztuką serwowania piwa.
Niestety, ani jedzenia ani picia na stojąco sobie nie wyobrażam.

Pendolino Wars

Pendolino Wars

 

A tak wygląda ekspres do kawy:

Wars barista Pendolino

Wars barista Pendolino

 

 

WC.

Nie można mieć większych zastrzeżeń. Dla osób niepełnosprawnych są naprawdę obszerne, pozostałe są…standardowe.

WC w Pendolino

WC w Pendolino

WC w Pendolino 2

WC w Pendolino 2

 

 

Z jak…


Zakup biletu.

Tak jak pisałem: graficzny zakup biletu należy póki co dopisać do listy pobożnych życzeń. Pozostaje nam tradycyjny zakup w okienku lub za pomocą archaicznego systemu rezerwacji online.

Intercity będzie wspierać kupujących wcześniej dużymi rabatami dzięki czemu bilety mogą kosztować już od 49zł.

 

Zima.

W Czechach podobno Pendolino ma problemy z zimą i przy niższych temperaturach nie jeździ. Być może. Tylko, że polskie Pendolino to pociąg kolejnej (IV generacji) i porównywanie go do czeskiego nie ma większego sensu. Dodatkowo warto wspomnieć, że Czesi kupili Pendolino bez utrzymania technicznego.

 

Zmiany.

Czy wyobrażaliście sobie takie zdjęcie? Ja do dzisiaj pamiętam, jak tata kopał w drzwi, aby wysiąść na stacji w Międzyzdrojach i jak Mama prosiła, aby łaskawy kierownik składu otworzył przedział dla matki z dzieckiem (siostra) i jak zakup biletu u konduktora okazywał się łapówką.

Logotyp PKP, tak bardzo znienawidzony, wygląda dzisiaj niesamowicie na takim pociągu.

PKP Pendolino

PKP Pendolino

 

PKP Logo Pendlino

PKP Logo Pendlino

 

Autor nie jest związany z żadną ze spółek PKP a sam artykuł jest zbiorem jego prywatnych przemyśleń.

A Ty co sądzisz o polskim Pendolino? Zostaw komentarz.

Subskrybuj i bądź na bieżąco.



Jakie jest twoje nastawienie do inwestycji?
Poleca tę inwestycję
57% (8)
Odradza tę inwestycję
43% (6)

 
Czcionki Czcionki Google. Ikony Fontello.